Części z demontażu – kiedy możemy w nie inwestować?

Zakup części z demontażu to o wiele tańszy wydatek niżeli zakup oryginalnych części czy nawet zamienników. Czy jednak zawsze warto decydować się na taki krok? Poniżej przedstawiamy powody kiedy i w jakich okolicznościach możemy to zrobić i czy jest to w ogóle opłacalne.


Zakup używanych części to zawsze jedna wielka niewiadoma. Nie mamy pewności czy dana część w chwili nabycia jest sprawna, a to automatycznie powoduje, że nie wiemy ile czasu nam posłuży. Musimy jednocześnie pamiętać o zamiennikach, które są o wiele tańsze od oryginalnych części. Wystarczy wejść na sklep internetowy i przejrzeć kilka ofert. Zauważymy, że zakup części z demontażu nie będzie miało żadnego sensu ekonomicznego. Do tego wszystkiego należy dodać koszta montażu. A te są takie same w przypadku oryginalnych części, zamienników czy części z demontażu. Różnicą jest czas eksploatacji danego elementu. W dwóch pierwszych przypadkach mamy pewność, że będzie to dłuższy okres. Wiele zależy jednak od posiadanego modelu ciągnika lub maszyny i części, której szukamy.
Bywają jednak i takie okoliczności, kiedy zakup części z demontażu to najlepsze rozwiązanie.
Tak bywa, kiedy nasz traktor jest po wypadku. Wtedy to zakup części blacharskich jest opłacalne. W szczególności mówimy tutaj o takich elementach jak: maska, boczne elementy nadwozia, drzwi czy klapa bagażnika. Do tej grupy zaliczyć możemy jeszcze komplet reflektorów. Jeszcze raz jednak wspominamy o zamiennikach. W niektórych przypadkach cenowo lepiej opłaca się je kupić. Jeśli interesuje nas zderzak czy atrapa chłodnicy to lepiej będzie dołożyć kilkanaście złotych i nabyć zamiennik. Podsumowując, są pewne części czy też elementy, których ceny warto sprawdzić przed pochopnym zakupem. Kupując części z demontażu nie mamy bowiem pewności co do ich stanu.
Mając w swoim garażu klasyka, samochód zabytkowy czy youngtimera niemalże skazani jesteśmy na zakup części z demontażu. Niemożliwym będzie bowiem znalezienie nowych części zamiennych do tego typu samochodów. Poza tym owy proces nie należy do najłatwiejszych, gdyż potrzeba wiele czasu na znalezienie poszukiwanego przez nas elementu. Dodatkowo musimy mieć przecież 100% pewności co do oryginalności danej części.
Kolejnym przypadkiem, w którym zakup części z demontażu będzie bardziej opłacalny niżeli zakup oryginalnych części czy nawet zamienników to całkowite zniszczenie silnika, a także skrzyni biegów. Chcąc kupić nowy silnik będziemy musieli wydać mnóstwo pieniędzy. Niekiedy taka inwestycja przerasta wartość posiadanego samochodu. Tak samo wygląda zakup nowej manualnej skrzyni biegów. By kupno części z demontażu miało jakikolwiek sens należy sprawdzić ich stan techniczny. Niestety nie zawsze jest to możliwe.
To idealnie pokazuje fakt jak kupujemy auta. Uważamy, że jedyny koszt jaki nas czeka to zakup samochodu. W ogóle nie bierzemy pod uwagę możliwych napraw. To tyczy się zarówno nowych jak i używanych pojazdów. Zatem przed podpisaniem umowy kupna-sprzedaży warto przewidzieć możliwe awarie i związane z nimi koszta.


Osprzęt silnika.
Posiadając samochód z silnikiem benzynowym naszym obiektem zainteresowania w przyszłości mogą być cewki zapłonowe, alternatory czy rozruszniki. To spory wydatek, stąd poszukiwania zaczynamy od części z demontażu. W przypadku cewki zapłonowej nie mamy pewności ile wytrzyma. Czy da radę w ogóle wytrzymać kilka tysięcy km? Na nowej części przejedziemy ok. 200 tys. km. Na zamienniku połowę tego dystansu i wydamy na niego już 30% mniej niżeli za oryginał.
Układ wydechowy i jego elementy.
Katalizatory to ten element eksploatacyjny, który poszukują właściciele aut z silnikiem benzynowym i diesla. Nowa, oryginalna część to wydatek rzędu ok. 3 tys. złotych. Potrafi on wytrzymać do 200 tys. km. W zależności od tego jak pojazd jest eksploatowany. Szukamy zatem tańszej alternatywy jaką ma być część z demontażu. Ta opcja jest jednak odradzana. Poleca się zakupić katalizator uniwersalny za ułamek kwoty ceny oryginału.
Posiadasz diesla? Z pewnością możesz mieć problem z filtrem cząsteczek stałych (DPF). Dotychczas właściciele wycinali je, a niektórzy decydowali się na zakup z demontażu. Obecnie odchodzi się od tego typu zabiegów. Najlepszym rozwiązaniem będzie profesjonalna regeneracja filtra cząsteczek stałych.
Układ chłodniczy.
W tym przypadku interesować będzie nas chłodnica. Nowa, oryginalna część to wydatek ponad 500 złotych. A to tylko opcja cenowa dla wersji bez wentylatora. I znów idziemy w wir poszukiwań części z demontażu. Taki zakup jest możliwy, ale odradzany. W ostatecznym rozrachunku lepiej wyjdziemy na zakupie części zamiennej. Jest tańsza o połowę od oryginału. Do tego mamy pewność, że wystarczy nam na dłużej.
Układ hamulcowy i zawieszenia.
Regularnie jeżdżąc autem oczywistym będzie, że pewne elementy będą się zużywały. Wśród nich są elementy zawieszenia. Będąc zainteresowanym ich wymianą czy częściami układu hamulcowego absolutnie odradza się kupowania części z demontażu. To nie jest tylko kwestia wydanych pieniędzy, ale przede wszystkim bezpieczeństwa. Naprawa samochodu w tym przypadku zawsze będzie wiązała się z dużymi wydatkami, ale tu należy powtórzyć to co zostało już wspomniane powyżej. O takich awariach należy pomyśleć już na etapie zakupu auta. Niezależnie od posiadanego modelu pojazdu takie naprawy będą się zdarzały regularnie.
Elementy składowe układów bezpieczeństwa.
Czujniki lub okablowanie – właśnie te elementy najczęściej psują się w układach bezpieczeństwa ABS czy ESP. To kolejny przypadek, gdzie najlepszy będzie zakup nowych części. Absolutnie odradza się zakup używanych poduszek powietrznych. W ich przypadku nie mamy żadnej gwarancji, że zadziałają. Niestety nie zawsze się do tego stosujemy. Argumentem przemawiającym mimo wszystko za zakup poduszek z demontażu to cena. Chcąc nabyć je nowe możemy wydać więcej niżeli warte jest nasze auto. Pytanie brzmi jak bardzo cenimy zdrowie i życie swoje i swoich bliskich.
Wnętrze kabiny samochodu lub ciągnika.
To jeden z nielicznych przypadków, gdzie zakup części z demontażu jest opłacalny. A już w szczególności wtedy, kiedy ściągamy „anglika” i chcemy przenieść kierownicę na lewą stronę. Możemy kupić niemalże wszystkie elementy z wyjątkiem foteli. Są one zintegrowane z pasami, a także z bocznymi poduszkami powietrznymi.

A co na to wszystko prawo?
Musimy mieć świadomość, że prawo zabrania nabywania i montażu w jednym samochodzie wielu części, które pochodzą z demontażu. Istnieje dość pokaźna lista, która ukazuje jakie używane elementy nie powinny być montowane. To przede wszystkim poduszki powietrzne i wszystkie części, które sterują ich pracą. Warto się do tego dostosować, by móc bezpiecznie pokonywać kolejne kilometry. Będąc kierowcą nie dbamy tylko o swoje zdrowie i życie. Ta grupa liczy o wiele więcej ludzi – są to inni kierowcy, motocykliści, rowerzyści, a także piesi.