Zacznijmy od wyjaśnienia w czym tkwi różnica pomiędzy tymi dwoma rozwiązaniami.
Koło jednomasowe, to inaczej sztywne koło zamachowe nie posiadające tłumika drgań skrętnych. Rolę tłumika w takich rozwiązaniach pełnią sprężyny zamontowane w tarczy sprzęgła. Rozwiązanie to widuje się w starszych samochodach z silnikiem generującym niezbyt wysoki moment obrotowy. Jest to rozwiązanie najprostsze i bezawaryjne (nie ma co się w nim zepsuć, więc powinien posłużyć nam dożywotnio).
Koło dwumasowe to element występujący w niemal każdym samochodzie z silnikiem o zapłonie samoczynnym. Rozwiązanie stosuje się w produkcji samochodów od roku 1998. Zadaniem koła dwumasowego jest tłumienie drgań skrętnych pochodzących od silnika, tak aby nie przenosić ich na resztę podzespołów układu napędowego. Jeśli drgania nie byłyby dostatecznie tłumione, groziłoby to uszkodzeniem samej skrzyni biegów. Dodatkowo zastosowanie dwumasy sprzyja podniesieniu komfortu podróżujących osób, przez wyeliminowanie szarpania przy ruszaniu i zmianie biegów przy niskich prędkościach.
Obecnie koło dwumasowe stosuje się też w silnikach o zapłonie iskrowym. Poprzez modny dzisiaj u producentów downsizing (zmniejszenie pojemności skokowej, redukcja liczby cylindrów), silniki posiadają coraz to gorszą kulturę pracy. Aby zniwelować drgania, trzeba było zastosować inne rozwiązanie, czyli koło dwumasowe.
Koło dwumasowe mimo posiadania wielu zalet, posiada także dwie bardzo istotne wady – awaryjność i swoją cenę, która przeważnie jest dosyć wysoka. Jeśli chcemy posiadać część dobrej jakości, trzeba zapłacić za nią ponad 1000 zł, do tego należy doliczyć koszt wymiany w serwisie.
Dobrym rozwiązaniem jest zamiana koła zamachowego dwumasowego, na jednomasowe. Niestety, nie jest polecana do wszystkich modeli samochodów. Z tego rozwiązania, mogą skorzystać użytkownicy samochodów nie posiadających zbyt dużych lub bardzo obciążonych silników. Zużyte koło dwumasowe wymienia się na tzw. zestaw konwersji, zawiera on:
- sztywne koło zamachowe jednomasowe
- tarczę sprzęgłową wraz z dociskiem
- łożysko oporowe
- śruby
Na takiej zamianie może delikatnie ucierpieć komfort podróżowania, za to na pewno jest ono bardzo dobre dla portfela. Po zamianie nie trzeba martwić się o wymianę koła zamachowego już nigdy. Oczywiście elementem wymagającym serwisowania jest tarcza sprzęgła. Ceny zestawu w zależności od marki i modelu samochodu wynoszą od 850 do 1600 zł.
Podsumowując: aby zamiana dwumasy na koło jednomasowe miała sens, trzeba być posiadaczem samochodu z niedużym, nie przeciążonym silnikiem. W przypadku samochodów z dużymi, mocnymi silnikami, zamiana dwumasy na sztywne koło zamachowe nie ma najmniejszego sensu, a może tylko zaszkodzić.